A csakrákról

A csakra (chakra) szanszkrit szó, melynek jelentése "kerék".

A jól működő csakra az óramutató járásával egyezően forog és olyan mint egy „forgó kerék”, innen származik az elnevezés. Hét fő csakra van, melyek a test energiaközpontjai: muladhara (gyökércsakra), svadhisthana (keresztcsonti csakra), manipura (köldök csakra), anahata (szív csakra), vishuddha (torok csakra), agja (homlok csakra), sahasrara (korona csakra).

A csakrák több síkon fejtik ki hatásukat, az első ezek közül a fizikai sík. Elhelyezkedésük mentén fontos szervek-szervrendszerek, idegközpontok vannak, melyeket ellátnak pránával, életenergiával, a szervezet harmonikus, egészséges működése érdekében. A második a szellemi az asztrális sík. A csakrák energiaszintjét, rezgését gondolkodásunk, tudatunk és egészségi állapotunk is befolyásolja. A helytelen táplálkozás, a negatív gondolatok zavarják és gátolják a csakrák működését és az energia áramlását, ennek hatásaként tudati és testi betegségek keletkezhetnek. A harmadik a spirituális sík, melyből intuíció, bölcsesség és tudás meríthető. A kundalíni az az erő amely valamennyi csakrát aktivizálja. A kundalíni energia felemelkedésének köszönhetően megszabadulunk a tudatlanságtól, az illúzióktól és az érzelmi kiegyensúlyozatlanságtól, mindez együtt jár a bölcsesség, tisztánlátás, gondolkodás és a tudat fejlődésével.

Az öt emberi csakra a gerinc mentén található, kisugárzásuk és energiájuk vezet bennünket a lelki fejlődés útján. Ezen a fejlődési úton szembesülünk minden tulajdonságunkkal és jellemvonásunkkal, míg fel nem tártuk és meg nem tisztítottuk őket. A két isteni csakra a fejben található. Az agja csakrában eljutunk az önmegismerésig, a sahasrara csakrában bontakozik ki a Legfelsőbb Tudat és egyesül az egyéni Önvaló az Isteni Önvalóval. Mindegyik csakrához tartozik egy lótuszvirág, egy szimbólum, egy mantra, egy szín, egy őselem, egy állat és egy istenség. Ezek szemléltetik a csakrák tulajdonságait, sajátosságait és hatásait. A hozzájuk tartozó mantrával erősíthetjük működésüket.

* * *

A muladhara csakra a farokcsont alsó végénél helyezkedik el, az első az emberi csakrák sorában. A muladhara csakra az emberi és állati tudat határa , a tudatalattival áll kapcsolatban ezért szokás a „karma raktárának” is nevezni. Itt raktározódnak előző életeink tettei, tapasztalatai. A kundalini shakti székhelye a susumna (fő energia vezeték) forrráshelye. A muladhara csakra pozitív tulajdonságai az életerő, a vitalitás, fejlődés; negatív jellemzői a tunyaság, lustaság, szenvedélyesség és az önzés, egoizmus, énközpontúság. Jelképe négy levelű lótusz, melyek a csakrábn gyökeredző belső funkciókat szimbolizálja:szellem (manasz), értelem (buddhi), tudat (csitta) és ego (ahamkara). Mantrája a LAM, élettevékenysége a szaglás, színe a vörös, ami a shakti színe, energiát, fejlődést, felébredést jelent, mely a szunnyadó tudat ébredését és tevékeny emberi tudattá fejlődését szimbolizálja. A muladhara csakra másik szimbóluma a csúcsával lefelé álló háromszög. Az alsó csúcspont a kiinduló pontot jelenti míg a kiszélesedés az alacsonyabb állatai tulajdonságok legyőzésével az emberi tudat fejlődését jelképezi. Állata az elefánt, mely a bölcsesség egyik jelképe, eleme a föld, mely létünk alapja, táplálékkal és energiával lát el bennünket. 

A svadhisthana csakra a nemi szervek tájékán helyezkedik el, mantrája a VAM. A svadhisthana csakrát hat levelű lótusszal ábrázolják, melyek a hat legyőzendő rossz tulajdonságot jelképezik: harag, gyűlölet, féltékenység, kegyetlenség, mohóság, gőg. Állata a krokodil mely a lustaságot, érzéketlenséget és veszélyt jelképezi. Őseleme a víz, színe a narancssárga, mely a tudat felemelkedését jelképező napfelkelte színe. A svadhisthana csakra a tudatalatti székhelye. Magában rejti a létünk minden tapasztalatát és benyomását. A karmáinkat a muladhara csakra tárolja, de a svadhisthanából indul ki az aktivizálódásuk. A svadhisthana csakra ébredése világosságot, megtisztulást hoz és kibontakoztatja személyiségünket, de csak akkor, ha előtte megtisztítottuk tudatunkat a negatív tulajdonságoktól, minőségektől: tunyaság, félelem, kétkedés, bosszúvágy, kapzsiság, irígység. A tudat fejlődése tiszta emberi tudattá a svadhisthana csakrában veszi kezdetét.

A manipura csakra a solar plexus (napfonat) tájékán helyezkedik el. Mantrája a RAM, a csakra színe a napsárga, állata a kos, őseleme a tűz. A manipura csakra a test energiaközpontja, szabályozza a szervezet energiaháztartását. Szervi megfelelője a napfonat, az emésztést, az emésztőrendszer működését is vezérli. Jó működése esetén olyan mint egy erőmű, mely folyamatosan ellátja a szervezetet életenergiával. Rossz működése esetén egészségügyi problémák jelentkezhetnek: emésztőrendszeri-keringési rendellenesség, cukorbetegség, vérnyomásproblémák stb. A csakra jelképe csúcsával lefelé néző háromszög, mely az életenergia növekedését, szétterjedését, fejlődését szimbolizálja. A manipura lótuszvirágának tíz szirma a tíz pránát, életerőt jelképezi, melyek a szervezet valamennyi funkcióját szabályozzák. A manipurában tehetünk szert önbizalomra, magabiztosságra, bölcsességre, boldogságérzetre, a helyes döntéshozás képességére. A csakra aktivizálódása tisztít, javítja az életenergia áramlását és megszabadít a negatív energiáktól. Ehhez a csakrához tüzes energiák társulnak, szenvedélyekről és az érzések feldolgozásáról van itt szó. A tűz a belső erőnket is szimbolizálja.

Az anahata csakra a szív közelében helyezkedik el. Mantrája a JAM, színe a zöld, őseleme a levegő, amely a szabadságot, kiterjedést szimbolizálja. Az anahata csakra az Atma az Isteni Én, Önvaló lakhelye. Lótusz szirmainak száma tizenkettő, melyek a szív isteni tulajdonságait jelentik: boldogság, harmónia, szeretet, béke, együttérzés, megértés, tisztaság, világosság, egység, jószívűség, megbocsátás, könyörületesség. A csakra az érzelmek és érzések központja is. Szimbóluma egymásba kapcsolódó két háromszög, az egyik csúcsa lefelé a másiké felfelé néz. Ha az anahata csakra energiája felfelé áramlik a spirituális tudat irányába akkor érzéseink a bhakti a tiszta isteni szeretet és odaadás formájában nyilvánulnak meg. Ha viszont tudatunk a világi szenvedélyek szintjére süllyed, akkor érzelmeink összekuszálódnak és kétségbeesés, letargia, féltékenység, mohóság vesz rajtunk erőt. Az anahata csakra másik szimbóluma az antilop, amely körültekintésre és éberségre int bennünket. A szív csakra az anyagi és szellemi világ közti híd. Hozzá kapcsolódik a feltétel nélküli szeretet mellyel elfogadunk másokat és önmagunk elfogadása is itt kezdődik. Valójában minden szinten ki kel egyenlítenünk az adást és az elfogadást, meg kell tanulnunk, hogy a dolgokhoz nem szabad görcsösen ragaszkodnunk, de az sem jó, ha mindent elengedünk, harmónikus egyensúlyra kell törekednünk. Az anahata csakra a sankalpa shakti (kívánságok beteljesítő ereje) székhelye is, minél tisztább az anahata csakránk annál gyorsabban teljesülnek kívánságaink.

A vishuddha csakra a torok tájékán található, mantrája a HAM, színe az ibolyakék. Ebben a csakrában elérjük az ötödik szintet, az ötödik elemet az akasát (tér). A csakra istensége Brahma a teremtő, a tudat megtestesítője. Amikor tudatunk a meditáció során feloldódik az akásában, elnyerjük a tudást és bölcsességet. Szimbóluma az elefánt, mely a bölcsesség egyik jelképe, és megtaláljuk benne a holdat is mely itt az elmére utal. Lótuszának tizenhat szirma van, melyek az ember által kifejleszthető képességeket jelentik. A vishuddha csakra a korlátlan szabadság és boldogság érzését közvetíti, képességeink is szabadon kibontakozhatnak rajta keresztül. Jó beszéd és kommunikációs képesség, énekhang, kiegyensúlyozott gondolat és érzésvilág jellemzi lelki fejlődésünk eme szintjét. A csakra kiindulópontja az udána pránának, melynek egyik funkciója, hogy megtisztítsa a szervezetet a méreganyagoktól, de nem csupán testi síkon fejti ki hatását, hanem segít a pszihét és az elmét is megtisztítani. Minden probléma amit elfolytunk, minden kellemetlen élmény amelyet életünk folyamán „lenyeltünk” továbbélnek a tudatalattinkban mindaddig míg egyszer szembe nem nézünk velük, mert csak így bölcsen szembesülve tudjuk feldolgozni vagy megtisztítani őket.

Az agja csakra a homlok közepén a két szemöldök közt található, ezért harmadik szemnek is szokás nevezni. Ez a csakra a világosság, a tudás és bölcsesség központja. Határt képez az emberi és isteni tudat közt, itt találkozik össze a három fő nádi (energiapálya): az ida (bal), pingala (jobb), és a susumna (központi) fő energiapálya. Ha eme pályák energiája az agja csakrában egyesülve még feljebb emelkedik elérjük a Legfelsőbb Tudatállapotot. Mantrája az OM a teremtés őshangja, eleme az anupadata tattva (az elme eleme). A csakra ábrázolásában nem találunk állatszimbólumokat, mert ettől a szinttől már tisztán és kizárólag emberi és isteni tulajdonságok a jellemzőek. Lótuszvirága két szirmú, annak jeléül, hogy a tudat szintjén csak az Atma (Önvaló) és a Paramatma (Isteni Önvaló) van. A csakra tulajdonságai az ekata (egység), a shunja (üresség), a szat (való), a csitta (tudat), és az ananda, a boldogság, az üdvvel teli boldogság. Itt nyílik fel a „tudás szeme” melyen át meglátjuk a valóságot, az Önvaló valóságát. Ezért kapta az agja csakra a „harmadik szem” elnevezést, mely a bölcsesség jelképe a „belső mester” lakhelye. A fejlődés ezen foka azt jelzi, hogy a bölcsesség és tudás a cselekvésben valósul meg, s erre utal, hogy az egocentrikus intellektus meghajolt a magasabb rendű erkölcsi belátás és a helyes ítélőképesség (viveka) előtt.

A sahasrara csakra a fejtetőn található. A csakrának nincs semmilyen színe és tulajdonsága, tiszta fénye minden színt magába foglal. Az összes nádi (energiapálya) energiája ebben a központban fut össze, ez a Legfelsőbb Önvaló székhelye. A sahasrara csakra aktivizálódásával megnyilvánul a Legfelsőbb Tudat, s mint ahogy a felkelő nap elűzi a sötétséget úgy szűnik meg tudatlanságunk a sahasrara felébredése által. Ez a csakra testesíti meg a jóga végső célját, az önmegvalósítást, a Jíva Atma (Személyes Önvaló) és a Param Atma (Isteni Önvaló) egyé válását. Aki eljut idáig, az megszabadul a karmától, eléri a moksát, a felszabadulást és kikerül a születés és halál körforgásából. A jógi a meditáció során ebben a csakrában éri el a samadhit, a Legfelsőbb Tudatállapotot. A samadhi legmagasabb fokán a nirvikalpa samadhiban az elme tökéletes nyugalomra lel, s a jógi eléri a tudás alanyának, tárgyának és magának a tudásnak az egyesülését. A sahasrara csakrában ezerlevelű lótusz nyílik a tudat tökéletes kiteljesedésének szimbólumaként. Eleme az adi tattva, a legfelsőbb spirituális tattva, mantrája az OM őshang. Ezen a síkon már mestere az ember saját gondolatainak, érzéseinek és testének, már nem félünk, megbízunk belső hangunkban, intuíciónkban és felelősséget vállalunk saját életünkért.

 

Jógatanfolyam időpontok, helyszínek, kapcsolat »

Mi az abhaja jóga?

A csakrákról